Thursday, August 26, 2010

are you?

tajuk entry taktaw la ade kaitan ke x dgn isi kandungan =P
tapi.i just need to burst out things in my mind ^_^
lalala..

.MASE.TIME.
ade org ckp.mase itu emas.ade jugak ckp mase itu nyawa.
walau ape pun perumpamaan korg tntg mase.
mase itu adelah sesuatu yg amat3 berharga.sbb bile kite dah lalui mase tu
xleh patah balek.
mcm skrg.setiap saat aku menulis.aku dah kehilngn mase aku.

jadi.pd pendapat korg la kn.
korg punye time management ok x? ade x mase yg korg buang gitu je?
pd aku.mase aku bnyk sgt tbuang dgn aktiviti yg xbfaedah
contoh: tido smpai berjam2.hahahaha =P
kalau malam aci la jugak kn.ni waktu ptg,kdg2 penah sejam lebey.
aiyooo.. ^_^

and.so.today SGD aku bkisarkan tntg time management.
and.hari ni aku cube praktikkan ape yg aku blaja.
supaya,xla kalau aku buat jadual pon,aci men langgar je..
aku mmg RAJEN sgt buat jadual.
haha.mase kecik dlu.ade jadual makan.jadual harian.jadual blaja
tapi.hampehhh jek.satu pun xterikut. =P
terutamanya jadual mkn la.ngeee ^_^

selalunya.kalau kita buat jadual harian kita.kita mesti poyo.
pkol 1-4ptg.study..pkol 4-5 solat.pkol5-6ptg study.
wakakaka.tu mmg aku nye jadual mase zmn jahiliyah la.
mane la nk ikut.otak ni kdg2 perlu rehat jugak
dr.chua ckp.capability otak msg2 blainan.ade org perlu mase lame
utk recharge balek segala neurotransmitter dlm brain
ade org amek mase sekejap.
ade org perlukan 8hours of sleep bru refresh
mcm aku.mgkin 6hours enough la.kalau tlebey
siyes akan rase sgt DIZZY.

mulai hari ni.aku akn setkan 1 goal dlm diri aku
mcm org kate long-term & short term goal.
jomla try skalik ^_^ setiap hari.buatkan 1 daily goal korg ^_^
aku da beli 1 buku.khas utk schedule aku.
sebelum hari menjelang.setkan,ape korg nk buat esok
and.tulis,pkol2 sekian.aku nk study.pkol ni aku nk tido.
pastu.di akhir hari tu,korg tulis balek ape korg buat.
compare kn.either korg bjaye ke x ikut schedule korg

strategi aku skrg.setiap hari2 jam
aku akn cube strict kn utk mase blaja aku.
ape pon hlngn.slagi ia bkn priority.aku akn cube tolak tepi
ni dipanggil 'BLOCK'
waktu yg korg strictkn utk study tu,jgn bg sape2 kacau
kalau ade jugak.korg cepuk je dahi mereka2 yg bkenaan =P
study plak.maybe dlm 30-40 min then,break for 5-10 min.
kalau korg study.smbey tu ade lappy kat dpn
xpayah la berangan.unless kalau buat pbl ke.ok la.
kalau on9.say hi hi bye bye la yek..
lebih baek korg tumpu utk 2 jam.dan masok
dari korg spend 4hours tp selang seli fb.mcm xefektif sgt la..

the most important thing yg korg kne jage is.
mase tido.w'pun korg nmpk remeh.tapi tido yg xmencukupi
akn menyebabkan korg rase penat thp xingt.
kerja pon xefektif juge la ^_^
i suggest dlm 6hours la.sbb,aku aci je rase energetic.
xkn korg nk jd baby kn smpai 10 hours =P

and.in setting a GOAL dlm ur daily goal,short/long term goal.
ade 5 criteria yg korg kne amek kira.S.M.A.R.T.

S ~ specific
clear cut.make a clear cut on what u want to achieve on that day.mcm contoh.hari ni.aku nk bace pasal muscle.jadi.spend time utk muscle.during study time tu.

M ~ measurable
ni mcm korg setkan goal la.be more specific.cm hari ni aku nk bace pasal muscle dlm mase 1 jam setengah.

A ~ action-oriented
make sure yg the goal reflects on ur actually doing something.hari ni aku nk revise note smlm & bace tntg muscle.dan spend mase dlm 1 jam setengah.

R ~ realistic
ni mmg WAJIB la eh.xpyh la letak smpai sehari 11 jam nk study.hehe.just fit dgn kemampuan diri.kalau mampu 4 jam.letak 4 jam.kalau x,2 jam pon aci je.make sure mase tu btol2 fully used.

T ~ time & resource constrained
ni kire mcm target korg la.aku mesti siapkan PBL aku by latest.hari sabtu ni.kire mcm tu la.mcm setkan timeframe.dan,please.don't procrastinate.sbb,abg cik ckp..dye bce dlm buku adam khoo.
"procrastination is the number ONE killer of SUCCESS"

soo.we know ourselves.ape kemampuan kita.
jgn terlalu overlimit.dan jgn terlalu go easy.
insyaAllah.just have a try.write dlm piece of paper.
ape target korg.dan cube achieve.
ape matlamat korg hari ini.ape korg nk capai hari ni.
soo.korg tawu,sme ade korg capai ke x matlamat korg ^_^

p/s: dr.chua siap mengadu kat kitorang psl wife dye
haha.comel gile.sebijik mcm mummy =P jgn mare ye mak..hehe
"mummy,when we r going to have our dinner?"
ok..after this..still typing.replying comments on fb.
the next hour.ketang.ketang.still typing.
the next 2 hours.still.in front of the pc.hahaha =P
mmg perempuan ni addicted dgn fesbuk ke ek?? =_="
tapi.alhamdulillah la dah berjaya selamat.
fesbuk mmg dah jrg skali dibuka.bloggie comel je tinggal ^_^
ngeee...
btw,selamat mencuba resipi di atas.

No comments: