Tuesday, July 27, 2010

falsafah enzyme.

mungkin agak kelakar la kn.tapi it's ok to make our own theory kn
lagipun,dgn theory2 sndiri,kita akn lebey ingt ape yg kita blaja kn ^_^
soo..today+tmrow adelah hari enzyme sedunia
jadi..a lot of things about the enzyme need to be discover

FALSAFAH ENZYME! dr aku..
ni bkn aci nk blaja biology..tapi cara dr.goon terang td
buat aku nk kaitkan enzyme ni dgn kehidupan kita
as a human being

mcm gamba kat ats tu kn
enzyme is a catalyst that speed up reaction
helping a substrate to change into a product
dan.aku anggap ENZYME itu sebagai KAWAN.

substrate yg akan bertukar menjadi product perlu alami beberapa proses
step terpenting adalah mase TRANSITION STATE
mase ni la substrate akan menerima tekanan yg sgt3 hebat
mase ni,keadaan substrate adalah sgt xstabil
dan.kehadiran ENZYME adalah sgt tepat pada masanya
ENZYME membantu sang substrate utk menSTABILkan dirinya
yg tak selesa.yang tertekan.yang xberupaya.

substrate sebenarnya blh pilih sama ada nk teruskan usaha
utk jd PRODUCT atau pun berputus asa
dan menjadi SUBSTRATE semula.jadi diri asal nye.
tapi,dgn adanya ENZYME.
substrate teruskan usaha dgn gigih.sbb ENZYME xpenah ubah diri dia
SETIA sgt di sisi sang substrate.
memegang substrate sooo TIGHTLY! bond mereka sgt KUAT!

jadi.aku umpamakan kesah ni mcm KAWAN+DIRI KITA.
aku anggap diri aku substrate.dan KAWAN sbg ENZYME.

satu masa,aku tahu,aku perlu ubah diri aku utk jadi seorang yg berjaya.
perjalanan aku utk menjadi PRODUCT itu,buat aku jumpe mcm2 halangan
tiba satu tahap,aku akn berada dlm TRANSITION STATE
tertekan! rase nk give up! rase break down! rase xmampu nk teruskan!
tapi..kehadiran ENZYME aku.kehadiran TEMAN2 aku.
memberi aku sokongan yg padu.force aku jd KUAT!
pastikan aku sentiasa ade TEMAN.pegang aku kuat2.
agar aku xjatuh2.segala tekanan yg aku alami,dia lalui bersama aku.
walau bagaimana teruk pun,dia xlepaskan aku
selagi aku xjadi org yg berjaya (PRODUCT).
tanpa ENZYME,mungkin aku akan give up dan patah balik.
menjadi diri aku yg lalu.yg cepat pth smngt.
yg cpt melatah.

dan..akhirnya.bila ENZYME dah pastikan aku jd PRODUCT
dia biarkan aku,dia gembira! sbb tugas dia dah selesai
dia dah buat kebajikan pd aku ^_^

and.4 that theory..aku rasa,everyone should THANK their fwens.
w'pun utk cari KAWAN yg benar2 KAWAN dkt dunia ni ssh sgt
KAWAN yg xbackstabbed.kawan yg supportive.
sgt susah.tapi aku percaya.semua org ade w'pun SEORANG kwn yg setia.
kawan yg sentiasa bsama susah&sng
kawan yg bkn hanya bantu.tapi sentiasa buat kita rase teruja
untuk hadapi CABARAN dunia dgn BERSEMANGAT!

thanks to Dr.Goon sbb buat saya rase semngat nk blaja enzyme
dgn cara tersendiri
mungkin dgn mengaitkan pembelajaran kita dgn kehidupan seharian
kita akn lebih teruja utk meng'EXPLORE'
dunia STUDY kita..
sbb,kalau STUDY tanpa MEMAHAMI mcm..
air ribena tanpa gula..
sedap! tapi masam..tak manis..
kalau letak gula..rase dye sgt COMPLETE! ^_^

haha..end of story today..
theory aku mgkin ade betul.ade salah.
tapi pada aku.theory enzyme ni sgt bererti buat aku!
sbb,aku mencari TEMAN yg SEJATI!
TEMAN yg ade..biar ape skalipun keadaan diri aku ^_^
yg terima aku..seadanya aku..
yg ingin sama2 dgn aku..yg xiri hati.yg ingin berjaya bersama..
sbb.aku SAYANG sgt kawan2 aku ^_^
and mum.ur my BESTFRIEND FOREVER n EVER

2 comments:

khatizah said...

ibu segala enzyme...ialah mak..hahahaha...

Risq Atiqah Munirah said...

hahaha.
yela tu..mcm ibu roti jugak la..
mengembangkan sgale doh yg wujud kat bumi..hahaha =P
and.menyebabkan anak2 jd chubby..haha ^_^